کلاکت-clacket

فیلم و سینما

کلاکت-clacket

فیلم و سینما

انواع برش تدوینی ۱

  تدوین مقدماتی | درس سیزدهم: انواع برش تدوینی ۱


ای برون برش Cutaway

به زبان ساده نمای برون بُرش، ما را به بیرون از محدوده بصری-روایی صحنه‌ جاری می‌برد[۲]، معمولا برون برش‌ها این ویژگی کلی را دارند که طول کوتاهی داشته و پس از اتمام آن‌ها به جریان اصلی فیلم یا موقعیتی که قبلاً در آن بودیم باز می‌گردیم و غالباً منظور از به کاربردن این نما افزایش یا پیشبرد وجوه نمایشی روایت و یا تدوین یک رویداد موازی هم‌زمان اما در دو موقعیت فیزیکی مجزا است. که هم در فیلم‌های مستند و هم فیلم‌های داستانی کاربرد دارد.

اما در صورتی که بعد از برش، بازگشت به نمای اصلی یا قبلی طولانی شود دیگر با نمای برون برش مواجه نیستیم. بلکه یک نمای مستقل خواهیم داشت.

به هر رو برون برش‌ها معمولا دو حالت عمده و چندین کاربرد دارند.

در حالت اول ممکن است نما به جزئیات یکی از عناصر همان صحنه فعلی یعنی در همان موقعیت مکانی، زمانی برش شود (البته به شرطی که در نمای اصلی دیده نشود)، مثل برش زدن به گربه‌ای که در گوشه‌ای از اتاق دراز کشیده است حین گفت و گوی یک زوج، و یا مثلا در فیلمی مستند، در جریانِ صحنه‌ی درگیریِ خیابانیِ دو گروه سیاسی، برش زدن به نمایی از گل‌هایی که در هیاهوی معرکه زیر دست و پا له شده‌اند مثال‌هایی از برون برش (البته از نوع استعاری و معنی دار آن) خواهند بود.

در حالت دوم نما به رویدادی که در موقعیت مکانی دیگری در حال رخ دادن است برش می‌شود، اما در هر دو صورت معمولاً این نمای برون برش طول کوتاهی داشته و به سرعت ما را به نمای اصلی باز می‌گرداند.

مثال حالت دوم این نوع برش وقتی است که ما نمایی را از موقعیت مکانی دیگری به محیط صحنه جاری برش می‌زنیم، مثلاً در خلال مصاحبه‌ای در یک فیلم مستند صحبت از زمان‌های گذشته می‌شود، برش زدن به تصاویری از آن دوران مثالی از برون برش خواهد بود.

به این نمونه از فیلم مستند نبرد خاموش ساخته مصطفی رضوانی دقت کنید.

۱- نمای اولیه                    ۲- برون برش                  ۳- بازگشت به نمای اول

 یا در فیلمی داستانی وقتی شخصیت فیلم از شخصی که در آن صحنه نیست می‌گوید، برش به تصاویری از آن شخص مثالی از برون برش خواهد بود، شبیه نماهای بازگشت به گذشته.

نمای پوشانندهInsert

معادل فارسی این نما به خوبی بیانگر یکی از کاربردهای رایج آن است، وقتی عیوبی مثل بازیگری بد، ورود ناخواسته شیء یا فردی درون کادر، مشکل در تصویربرداری، آسیب فیزیکی فیلم و یا هر خرابی دیگر به هر دلیل تا زمان تدوین فیلم برطرف یا کشف نشده باشد، یک راه معمول در حل مشکلات اینچنینی بدون حذف قسمتی از روند فیلم برش زدن نمای اصلی در محل خرابی به یکی از عناصر داخل صحنه و پوشیدن آن با نمایی از مثلاً گلدان، شهر و یا اجاق گاز آشپزخانه است[۶]. که با این ترفند آن عیب پوشیده می‌شود.

این نما علاوه بر پوشاندن عیوب، به تازه شدن حس صحنه و خارج کردن آن از یکنواختی نیز کمک می‌کند، این کاربرد را به صورت انبوه در کارگردانی تلوزیونی برنامه‌های گفتگو محور شاهد هستیم، برش‌های گاه و بی‌گاه به لوگوی برنامه و دست میهمانان و کاغذها و عناصر دکور و ترک‌های دیوار استودیو و



مطالب مرتبط:


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد