(زاده ۱ تیر ۱۳۱۹ تهران – درگذشته ۱۴ تیر ۱۳۹۵ پاریس)
کارگردان، فیلمنامهنویس، تدوینگر، عکاس، تهیهکننده، گرافیست و کارگردان هنری بینالمللی، همچنین نویسنده و نقاش ایرانی بود. او فیلمسازی تأثیرگذار در سینمای جهان بهشمار میآید، و آثار وی با استقبال فراوان ناقدان، داوران، کارگردانان، فستیوالها و بنیادهای فرهنگی و هنری جهان روبهرو شدهاست.
کیارستمی از سال ۱۹۷۰ میلادی در کارِ سینما شروع به فعالیت کرد و بیش از ۴۰ فیلم سینمایی، کوتاه و مستند ساخت. از مهمترین کارهایش میتوان به: سهگانه کوکر، کلوزآپ (۱۹۹۰)، طعم گیلاس (۱۹۹۷)، و باد ما را خواهد برد (۱۹۹۹) اشاره کرد. او در دوره پایانی کارش به فیلمسازی بیرون از ایران روی آورد که حاصلش فیلمهایی مانند کپی برابر اصل (۲۰۱۰) و مثل یک عاشق (۲۰۱۲) بود.
کیارستمی علاوه بر سینما در کارهای دیگر هنری از جمله شعر، عکاسی،چیدمان موسیقی طراحی گرافیک، طراحی و نقاشی نیز فعال بود. او را باید در زمرهٔ سینماگران موسوم به موج نوی سینما در ایران و همتای سهراب شهیدثالث و پرویز کیمیاوی بهشمار آورد. سادگی،استفاده از کودکان به عنوان نقش اول و قهرمان داستان، سبک مستندگونه،بهرهگیری از فضاهای روستایی، حذف کارگردان شاعرانگی و نیز مکالمهٔ شخصیتها در سواری برخی از ویژگیهای فیلمهای کیارستمی است.
کیارستمی برنده چندین جایزهٔ بزرگ سینمایی است. وی پنج بار نامزد جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن شد و در سال ۱۹۹۷ در پنجاهمین دورهٔ جشنواره فیلم کن برای فیلم طعم گیلاس این جایزه را گرفت. وی در جشنوارههای متعدد معتبر فیلم جهان به عنوان داور حضور داشتهاست و با ۴ دوره داوری در جشنواره فیلم کن در سالهای ۱۹۹۳، ۲۰۰۲، ۲۰۰۵ و ۲۰۱۴ در میان هنرمندان ایرانی پیشتاز است. وی همچنین با دریافت ۳۲ دستآورد شخصی، پرافتخارترین هنرمند ایران بهشمار میرود. او تنها کسی است که ۲ بار جایزه ویژه هیئت داوران را از جشنواره فیلم فجر دریافت کردهاست و از این نظر رکورددار است.
کیارستمی در سال ۱۳۱۹ در تهران به دنیا آمد.در مدرسهٔ جم در قلهک با آیدین آغداشلو همدرس شد. نخستین تجربهٔ هنری او نقاشی بود. او این هنر را تا پایان دوران نوجوانی همچنان ادامه داد تا آنجا که در سن ۱۸ سالگی توانست در یک مسابقهٔ نقاشی برندهٔ جایزه شود. وی اندکی پس از این کامیابی در دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد.او در دانشگاه بیشتر به فراگیری نقاشی و طراحی گرافیک پرداخت و در هنگام تحصیل برای تأمین هزینههای زندگی به عنوان پلیس راهنمایی رانندگی مشغول به کار شد. کیارستمی از سال ۱۳۴۰ یعنی در دهه ۱۹۶۰ به عنوان نقاش تبلیغاتی در آتلیه ۷ و یکی دو مؤسسهٔ دیگر به کار طراحی جلد کتاب، پوستر و آگهیهای بازرگانی پرداخت، و بعدها به «تبلی فیلم» رفت. از سال ۱۳۴۶ در سازمان تبلیغاتی نگاره به طراحی و ساختن تیتراژ فیلم پرداخت که نخستین آنها تیتراژ فیلم وسوسهٔ شیطان ساختهٔ محمد زرین دست بود. طراحی پوستر و ساخت تیتراژ فیلمهای قیصر و رضا موتوری ساختهٔ مسعود کیمیایی را او انجام داد. مدتی بعد به دعوت فیروز شیروانلو، که مسئولیت «امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را داشت به کانون رفت و در سال ۱۳۴۹ فیلم کوتاه نان و کوچه را ساخت. در سال ۱۳۵۱ فیلم زنگ تفریح را ساخت و با ساخت فیلم مسافر در سال ۱۳۵۳ مطرح شد. او در سینمای بعد از انقلاب پایهگذار سینمایی شد که تا به حال فیلمسازان زیادی پیرو این نوع سینما، فیلم ساخته و مطرح شدهاند. عباس کیارستمی با فیلم طعم گیلاس در سال ۱۹۹۷ جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن را هم از آن خود کردهاست.
کیارستمی از ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۶ روی هم رفته ۱۵۰ آگهی بازرگانی برای تلویزیون ایران ساخت. او تا پایان دههٔ ۱۹۶۰ آگهی آغاز فیلمهایی همچون قیصر ساختهٔ مسعود کیمیایی و طرح کتابهای کودکان را انجام داد.
کیارستمی در ۱۹۶۹ با پروین امیرقلی ازدواج کرد و در سال ۱۹۸۲ از او جدا شد. آنها از این پیوند، صاحب دو پسر به نامهای احمد زادهٔ ۱۹۷۱ و بهمن ۱۹۷۸ شدند. فرزند دوم او بهمن کیارستمی در سال ۱۹۹۳ در سن ۱۵ سالگی مدیر فیلمبرداری و کارگردان شد و فیلم مستند سفری به دیار مسافر را ساخت. او به دلیل حساسیت چشمانش به نور، معمولاً از عینک تیره استفاده میکرد.
کیارستمی از جمله کارگردانانی است که پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران در کشور باقی ماند. او بر این باور است که «تصمیم به ماندن» مهمترین تصمیم او برای زندگی حرفهایش بودهاست. او میگوید که حضور همیشگیش در ایران و ملیت ایرانی توانایی او در ساخت فیلم را دو چندان کردهاست، وی در این باره گفت:
اگر درختی را که ریشه در خاک دارد از جایی به جای دیگر ببرید، آن درخت دیگر میوه نمیدهد و اگر بدهد آن میوه دیگر به خوبی میوهای که در سرزمین مادریش میتواند بدهد نیست. این یک قانون طبیعت است. فکر میکنم اگر سرزمینم را رها کرده بودم درست مانند این درخت شده بودم.
او در تیرماه سال ۱۳۹۵ برای درمان راهیِ فرانسه شد و سرانجام روز ۱۴ تیر در یکی از بیمارستانهای فرانسه درگذشت. پیکر او ۲۰ تیرماه ۱۳۹۵ در لواسان به خاک سپرده شد.
نام فیلم | سال | نویسنده | کارگردان | تدوین | مدت | توضیحات و جوایز |
---|---|---|---|---|---|---|
نان و کوچه | ۱۳۴۹ | آری | آری | ۱۰ دقیقه | فیلم کوتاه بر اساس طرحی از تقی کیارستمی برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان ۱۳۴۹ | |
زنگ تفریح | ۱۳۵۱ | آری | آری | ۱۱ دقیقه | فیلم کوتاه | |
تجربه | ۱۳۵۱ | امیر نادری | آری | آری | ۶۰ دقیقه | فیلمنامه به صورت مشترک با امیر نادری نوشته شد |
مسافر | ۱۳۵۳ | آری | آری | ۸۳ دقیقه | بر اساس نوشته حسن رفیعی (واقعگرایی و پیچیدگی در مقابل سادگی) برنده مجسمه طلایی جشنواره فیلمهای کودکان تهران ۱۳۵۳ برنده جایزه ویژه و جایزه شهر جشنواره فیلم ریمینی ۱۹۹۳ | |
من هم میتوانم | ۱۳۵۴ | آری | آری | ۳ دقیقه ۳۰ | فیلم کوتاه | |
دو راه حل برای یک مسئله | ۱۳۵۴ | آری | آری | ۴ دقیقه ۲۵ | فیلم کوتاه | |
رنگها | ۱۳۵۴ | آری | آری | ۱۵ دقیقه | فیلم کوتاه | |
لباسی برای عروسی | ۱۳۵۴ | آری | آری | ۵۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه | نویسندگان عباس کیارستمی و پرویز دوایی، (تضاد در دورهٔ نوجوانی) برنده دیپلم ویژه هیئت داوران و جایزه تلویزیون ملی ایران یازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم کودکان و نوجوانان تهران ۱۳۵۴ برنده دیپلم افتخار جشنواره بینالمللی فیلم مسکو ۱۹۷۷ | |
از اوقات فراغت خود چگونه استفاده کنیم: نقاشی | ۱۳۵۵ | آری | آری | ۷ دقیقه | فیلم کوتاه | |
گزارش | ۱۳۵۶ | آری | آری | ۱۱۲ دقیقه | نخستین فیلم بلند عباس کیارستمی تهیهکننده بهمن فرمانآرا | |
بزرگداشت معلمها | ۱۳۵۶ | آری | آری | آری | ۲۰ دقیقه | فیلم کوتاه |
راه حل | ۱۳۵۶ | آری | آری | آری | ۱۱ دقیقه | فیلم کوتاه برنده جایزه اول جشنواره بینالمللی آموزش مکزیک ۱۹۷۶ |
قضیه شکل اول، شکل دوم | ۱۳۵۸ | آری | آری | آری | ۵۳ دقیقه | این فیلم پس از سی سال در شهریور ماه ۱۳۸۸ در اینترنت، اکران عمومی شد برنده جایزه جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان تهران سال ۱۳۵۸ |
دنداندرد | ۱۳۵۹ | داریوش دیانتی | آری | ۲۴ دقیقه | فیلم کوتاه | |
بهداشت دندان | ۱۳۶۰ | آری | آری | ۲۴ دقیقه | فیلم کوتاه | |
به ترتیب یا بدون ترتیب | ۱۳۶۱ | آری | آری | آری | ۱۵ دقیقه | فیلم کوتاه |
همسرایان | ۱۳۶۱ | آری | آری | آری | ۱۷ دقیقه | فیلم کوتاه (بر اساس طرحی از محمد جواد کهنموئی) |
همشهری | ۱۳۶۲ | آری | آری | ۵۲ دقیقه | فیلم مستند | |
اولیها | ۱۳۶۳ | آری | آری | آری | ۸۴ دقیقه | فیلم مستند برنده جایزه ویژه و جایزه شهر جشنواره فیلم ریمینی ۱۹۹۳ جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر ۱۳۶۴ |
کلید | ۱۳۶۴ | آری | ابراهیم فروزش | آری | ۷۶ دقیقه | |
خانه دوست کجاست؟ | ۱۳۶۵ | آری | آری | آری | ۸۳ دقیقه | برنده جایزه ویژه هیئت داوران و لوح زرین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر ۱۳۶۵ جزو ۵۰ فیلم پیشنهادی بنیاد فیلم بریتانیا ۱۹۸۷ نامزد پلنگ طلایی، برنده پلنگ برنزی، دریافت جایزه کنفدراسیون بینالمللی هنر سینما جشنواره فیلم لوکارنو ۱۹۸۹ برنده جایزه فیبرشی و فیلم منتخب انجمن منتقدان فیلم جشنواره فیلم لوکارنو ۱۹۸۹ برنده جایزه ویژه هیئت داوران و لوح زرین جشنوارهٔ فیلم فجر ۱۳۶۵ برنده جایزه سینمای هنر و تجربه در دومین جشنواره برخوردهای سینمایی کن ۱۹۸۹ برنده جایزه گریفون برنزی و مدال طلای شهر جشنواره فیلم جیفونی ۱۹۹۰ برنده جام نقرهای و جایزه ویژه جشنواره فیلم ریمینی ۱۹۹۰ برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره سلطنتی بلژیک ۱۹۹۰ برنده جایزه سینه کید جشنواره بینالمللی فیلم کودکان آمستردام ۱۹۹۲ برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم رم ۱۹۹۵ |
مشق شب | ۱۳۶۷ | آری | آری | ۸۶ دقیقه | ||
کلوزآپ | ۱۳۶۸ | آری | آری | آری | ۸۶ دقیقه | این فیلم به انتخاب بنیاد فیلم بریتانیا، توسط نشریهٔ سایت اند ساوند در فهرست ۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما قرار گرفت[۱۱۱] این فیلم در فهرست منتشر شده از سوی جشنواره فیلم بوسان در فهرست ده فیلم برتر تاریخ آسیا قرار گرفت[۱۱۲] برنده جایزه ویژه منتقدان از جشنواره بینالمللی فیلم مونترال ۱۹۹۰ کاندید جایزه بهترین فیلمنامه و کارگردانی و برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر ۱۳۶۸ برنده جایزه آر نقرهای جشنواره فیلم ریمینی ۱۹۹۱ برنده جایزه ویژه بهترین فیلم و کارگردانی جشنواره فیلم دان کراکیور ۱۹۹۱ برنده جایزه شهری، جایزه مطبوعات، جایزه دانشجویان و جایزه بهترین کارگردانی جشنواره بینالمللی فیلم دونکرک ۱۹۹۱ برنده دیپلم افتخار و جایزه فیبرشی جشنواره بینالمللی فیلم استانبول ۱۹۹۲ برنده جایزه فدراسیون بینالمللی منتقدان فیلم جشنواره فیلم تورین ۱۹۹۶ |
زندگی و دیگر هیچ | ۱۳۷۰ | آری | آری | آری | ۹۰ دقیقه | فیلم مستند برپایه ادبیات داستانی تدوین (عباس کیارستمی و چنگیز صیاد) برنده جایزه بخش نوعی نگاه در چهل و پنجمین جشنواره فیلم کن ۱۹۹۲ برنده جایزه ویژه منتقدان هفدهمین جشنواره بینالمللی فیلم سائوپائولو ۱۹۹۳ |
سفری به دیار مسافر | ۱۳۷۲ | آری | بهمن کیارستمی | ۵۲ دقیقه | ||
زیر درختان زیتون | ۱۳۷۳ | آری | آری | آری | ۱۰۳ دقیقه | سهگانه زلزله برنده هوگو نقرهای جشنواره بینالمللی فیلم شیکاگو ۱۹۹۴ نامزد نخل طلایی جشنواره فیلم کن ۱۹۹۴ برنده خوشه طلایی بهترین فیلم جشنواره بینالمللی فیلم وایادولید ۱۹۹۴ برنده جایزه منتقدان بهترین فیلم جشنواره بینالمللی فیلم سائوپائولو ۱۹۹۴ برنده رز طلایی نشست فیلم برگامو ۱۹۹۵ برنده جایزه پرده نقرهای بهترین کارگردانی جشنواره بینالمللی فیلم سنگاپور ۱۹۹۵ برنده جایزه رز طلایی نشست فیلم برگامو ۱۹۹۵ نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم شیکاگو ۱۹۹۶ نامزد جایزه ایندیپندنت اسپیریت بهترین فیلم خارجی زبان ۱۹۹۶ |
سفر | ۱۳۷۳ | آری | علیرضا رئیسیان | ۸۴ دقیقه | نامزد صدف طلایی جشنواره فیلم سنسباستین ۱۹۹۶ | |
بادکنک سفید | ۱۳۷۳ | آری | جعفر پناهی | ۸۵ دقیقه | نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلم نامه سیزدهمین جشنواره فیلم فجر ۱۳۷۳ | |
لومیر و شرکا | ۱۳۷۴ | آری | ۸۵ دقیقه | بخش شام برای یک نفر فیلمی متشکل از ۴۱ فیلم کوتاه به کارگردانی ۴۱ کارگردان مانند میشائل هانکه، کوستا گاوراس، آلن کورنو، تئو آنگلوپولوس، لیو اولمان، آرتور پن، آندری کونچالوفسکی، اسپایک لی، کلود للوش، ژانگ ییمو، یوسف شاهین و دیوید لینچ | ||
دربارهٔ نیس | ۱۳۷۴ | آری | فیلم مستند بخش مسیرهای پیادهروی مستندی به کارگردانی ۷ کارگردان مانند کوستا گاوراس و رائول روئیز | |||
تولد نور | ۱۳۷۶ | آری | آری | ۵ دقیقه | فیلم کوتاه | |
طعم گیلاس | ۱۳۷۶ | آری | آری | آری | ۹۵ دقیقه | تایم در سال ۲۰۰۹ این فیلم را به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر تاریخ کن نامید برنده نخل طلایی جشنواره فیلم کن ۱۹۹۷ برنده جایزهٔ بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم بوستون ۱۹۹۷ نامزد بهترین فیلم جشنواره بینالمللی فیلم تلورید ۱۹۹۷ نامزد شاهرخ نقرهای انجمن منتقدان فیلم آرژانتین ۱۹۹۷ برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن ملی منتقدان فیلم ۱۹۹۸برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره بینالمللی فیلم جاکارتا ۱۹۹۸ برنده جایزه ویژه جشنواره بینالمللی فیلم استانبول ۱۹۹۹ برنده جایزه ویژه یونسکو مدال طلایی فلینی جشنواره بینالمللی فیلم تسالونیکی ۱۹۹۹ |
بید و باد | ۱۳۷۷ | آری | محمدعلی طالبی | ۷۷ دقیقه | نویسندگان (عباس کیارستمی و محمدعلی طالبی) | |
باد ما را خواهد برد | ۱۳۷۸ | آری | آری | آری | ۱۱۸ دقیقه | جزو صد اثر برتر سینمای جهان در دهه گذشته از نگاه برگزارکنندگان جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو ۱۹۹۷ نامزد بهترین فیلم خارجی زبان جایزه مستقل اسپریت ۱۹۹۷ برنده شیر نقرهای و نامزد جایزهٔ شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز ۱۹۹۹ برندهٔ جایزهٔ هیئت داوران، جایزه هیئت داوران جوان و جایزه فیپرشی جشنواره فیلم ونیز ۱۹۹۹ خوشه طلایی جشنواره بینالمللی بینالمللی وایادولید ۱۹۹۹ برنده جایزه بزرگ انجمن منتقدان فیلم بلژیک ۱۹۹۹ نامزد بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم شیکاگو ۱۹۹۹ جایزه تماشاگران جشنواره سینمای جدید مونترال ۱۹۹۹ برنده جایزه فیپرشی جشنواره فیلم مؤلف بلگراد ۲۰۰۰ |
ایبیسی آفریقا | ۱۳۷۹ | آری | ۸۴ دقیقه | مستند با ساختار داستانی که به سفارش سازمان ملل متحد در کامپالا و اوگاندا فیلمبرداری شد برنده جایزه بهترین فیلم مفهومی جشنواره بینالمللی فیلم والادولید ۲۰۰۱ | ||
ایستگاه متروک | ۱۳۸۰ | آری | علیرضا رئیسیان | ۹۶ دقیقه | نویسندگان (عباس کیارستمی و کامبوزیا پرتوی) | |
ده | ۱۳۸۰ | آری | آری | ۸۹ دقیقه | طی یک نظرخواهی که توسط فهرست مجله امپایر در سال ۲۰۰۸ از میان ده هزار سینمارو صورت گرفت، این فیلم در فهرست ۵۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما در رده ۴۴۷ قرار گرفت[۱۱۳] فروش ویدئویی فیلم در آمریکا بیش از ۱۰۰ هزار دلار کایه دو سینما نیز این فیلم را جزو ۱۰ فیلم برتر دهه ۲۰۰۰ معرفی کرد[۱۱۴] نامزد نخل طلایی جشنواره فیلم کن ۲۰۰۲نامزد جایزه کلوترودیس ۲۰۰۴ نامزد جایزه بهترین فیلم جامعه بینالمللی سینه فیل ۲۰۰۴ | |
پنج | ۱۳۸۱ | آری | آری | ۷۴ دقیقه | فیلم مستند نامزد جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم برلین ۲۰۰۴ | |
ده دقیقه پیرتر | ۱۳۸۱ | آری | ||||
طلای سرخ | ۱۳۸۲ | آری | جعفر پناهی | ۹۷ دقیقه | برنده جایزه هیئت داوران بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم کن ۲۰۰۳ | |
۱۰ روی ده | ۱۳۸۳ | آری | آری | ۸۸ دقیقه | فیلم مستند برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم آدلاید ۲۰۰۴ | |
جادههای کیارستمی | ۱۳۸۴ | آری | آری | ۳۲ دقیقه | فیلم کوتاه فیلم منتخب بخش گفتگو جشنواره فیلمهای مستند آسیا ۲۰۰۴ نامزد جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم ترایبکا ۲۰۰۴ | |
بلیتها | ۱۳۸۴ | آری | ۱۰۹ دقیقه | فیلم ۳ اپیزودی به کارگردانی ارمانو اولمی، عباس کیارستمی و کن لوچ نامزد روبان نقرهای سندیکای ملی روزنامهنگاران فیلم ایتالیا ۲۰۰۶ | ||
کارگران مشغول کارند | ۱۳۸۴ | آری | مانی حقیقی | ۷۵ دقیقه | بر اساس طرحی از عباس کیارستمی (نویسندگان مانی حقیقی و عباس کیارستمی) | |
فرش ایرانی | ۱۳۸۵ | آری | آری | ۳۲ دقیقه | فیلم کوتاه بخش (کجاست جای رسیدن؟) ۱۵ اپیزود به کارگردانی ۱۵ کارگردان مانند بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی، جعفر پناهی، مجید مجیدی و رضا میرکریمی | |
هر کس سینمای خودش | ۱۳۸۶ | آری | آری | ۱۱۹ دقیقه | بخش رومئوی من کجاست؟ | |
شیرین | ۱۳۸۷ | آری | آری | آری | ۹۲ دقیقه | نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی زبان جشنواره بینالمللی فیلم ونیز ۲۰۰۸ نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی زبان جشنواره بینالمللی فیلم روتردام ۲۰۰۹ نامزد جایزه بهترین فیلم آسیایی جشنواره بینالمللی فیلم توکیو ۲۰۰۹ |
کپی برابر اصل | ۱۳۸۹ | آری | آری | ۱۰۶ دقیقه | نامزد نخل طلایی جشنواره فیلم کن ۲۰۱۰ برنده جایزه سنبله طلایی پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم وایادولید ۲۰۱۰ برنده جایزه یورو سینما جشنواره بینالمللی فیلم هاوایی ۲۰۱۰ برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم دالاسفورت وورث ۲۰۱۱ برنده جایزه جوانان و نامزد نخل طلا جشنواره فیلم کن ۲۰۱۰ نامزد هوگو طلایی بهترین کارگردانی جشنواره بینالمللی فیلم شیکاگو ۲۰۱۰ برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بینالمللی فیلم ایروان ۲۰۱۰ نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان واشینگتن دی سی ۲۰۱۱ برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم سانفرانسیسکو ۲۰۱۱ برنده جایزه بهترین فیلم سال، جوایز انجمن منتقدان فیلم آنلاین ۲۰۱۲ نامزد جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه جامعه بینالمللی سینه فیل ۲۰۱۲ نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی زبان فیلم اوفتا ۲۰۱۲ برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم گرجستان ۲۰۱۲ نامزد جایزه آفکا بهترین فیلم انجمن منتقدان فیلم استرالیا ۲۰۱۲ نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم اوهایو ۲۰۱۲ | |
مثل یک عاشق | ۱۳۹۱ | آری | آری | ۱۰۹ دقیقه | نامزد نخل طلایی جشنواره فیلم کن ۲۰۱۲ نامزد جایزه بهترین فیلم جشنواره بینالمللی فیلم شیکاگو ۲۰۱۲ نامزد جایزه بهترین کارگردانی جوایز فیلم آسیا ۲۰۱۳ برنده جایزه بهترین فیلم جوایز فیلم حرفهای ژاپن ۲۰۱۳ | |
آشنایی با لیلا | ۱۳۹۱ | آری | عادل یراقی | ۸۸ دقیقه | ||
آینده دوباره پر شده | ۱۳۹۲ | آری | آری | ۲ دقیقه | فیلم کوتاه ونیز ۷۰: آینده دوباره پر شده |