تدوین مقدماتی | درس بیستم: انواع انتقالات تصویری ۳
در آخرین بخش از مطالب مرتبط با انتقالات تصویری به سراغ انواع رایج انتقالات درونی می رویم.
انتقالات درونی
همان طور که اشاره شد به نوعی دو دسته عمده از انتقالات تصویری داریم، آنهایی که بیرون از کادر دوربین و در مرحله پس تولید اضافه میشوند (که ما بهشان گفتیم انتقالات بیرونی) و آنهایی که در داخل کادر دوربین و در مرحله تولید خلق میشوند (انتقالات درونی).
گفتیم که بعد از گذار از دوره استودیو و ظهور و جلب توجهات موج و نو و بعد تر از آن تفکرات پسا مدرن، تا حد زیادی انتقالات تصویری به غیر از برش مستقیم از مد افتاد، اما میتوان اینگونه گفت که هرگز به طور کامل منسوخ نشد و به شکل رشد یافته تر دیگری تحول یافت، کارگردانهایی، شروع کردند به خلق انتقالات بصری داخل کادری!
همان طور که متوجه شدهاید این انتقالات بصری بین دو نما طوری اتفاق میافتاد که انتهای یک پلان حرکتی رخ میدهد که زمینه برای انتقال نرم به نمای بعدی را فراهم کند، اما تدوینگر پای میز تدوینش تنها با برش ساده دو نما را به هم متصل میکند اما اصل حرکت و گرافیک داخلی نما باعث انتقالی متفاوت از برش ساده دو نمای معمولی به یکدیگر میشود.
تدوین مقدماتی | درس نوزدهم: انواع انتقالات تصویری ۲
در ادامه معرفی انواع انتقالات تصویری، در این درس سایر انتقالات تصویری از نوع بیرونی را با هم مرور می کنیم.
۳- پی داد و پیمات[fade]
این روش تا حدی مانند روش درآمیزی است با این تفاوت که به جای یکی از نماها، یک رنگ یکدست کل صفحه را میپوشاند که غالباً سیاه، در موارد معدودی سفید و به ندرت رنگهای دیگر است. یعنی یک نما به تدریج محو میشود و همزمان سیاهی نمایان میشود یا بالعکس. بسته به اینکه سیاهی قبل یا بعد از نما باشد محو شدن تعریف میشود، اگر از سیاهی کمکم وارد نمای بعدی شویم به این حالت پیداد[۲] میگویند و به عکس اگر یک نمای تصویری کمکم به رنگ سیاه یا سفید محو شود به آن پیمات[۳]می گویند، حالت دیگری هم وجود دارد، ابتدا از سیاهی به نما و سپس به سیاهی برویم و مجدداً بلافاصله از سیاهی تدریجاً به نمای دیگری برویم، یعنی پشت سر هم کردن یک پیداد و یک پیمات.
تدوین مقدماتی | درس هجدهم: انواع انتقالات تصویری ۱
گفتیم نما در تعریف تدوینی فاصلهی بین دو برش است، اما تعویض دو نما لزوماً از طریق برش اتفاق نمیافتد. در اینجا مهمترین و معنادارترین روشهای انتقال تصویری از یک نما به نمای دیگر را باهم به اختصار مرور خواهیم کرد.
توجه به استفاده به جا از انواع انتقالات تصویری یکی از مهمترین و اساسیترین پایههای آموزش تدوین است. در واقع یکی از واضحترین جاهایی که میتوان مشت یک تدوینگر ناشی را باز کرد، استفاده بیربط او از انتقالات تصویری است، همواره انتقالات تصویری نا به جا دستِ نرمافزار بازهایی که سعی کردهاند خود را تدوینگر جا بزنند، رو کرده است.
میتوان در یک دستهبندی عمومی دو نوع انتقال تصویری را بر شمرد: