-
انواع انتقالات تصویری ۲
جمعه 16 اسفند 1398 18:44
تدوین مقدماتی | درس نوزدهم: انواع انتقالات تصویری ۲ در ادامه معرفی انواع انتقالات تصویری، در این درس سایر انتقالات تصویری از نوع بیرونی را با هم مرور می کنیم. ۳- پی داد و پیمات [ fade ] این روش تا حدی مانند روش درآمیزی است با این تفاوت که به جای یکی از نماها، یک رنگ یکدست کل صفحه را میپوشاند که غالباً سیاه، در موارد...
-
انواع انتقالات تصویری ۱
جمعه 2 اسفند 1398 18:42
تدوین مقدماتی | درس هجدهم: انواع انتقالات تصویری ۱ گفتیم نما در تعریف تدوینی فاصلهی بین دو برش است، اما تعویض دو نما لزوماً از طریق برش اتفاق نمیافتد. در اینجا مهمترین و معنادارترین روشهای انتقال تصویری از یک نما به نمای دیگر را باهم به اختصار مرور خواهیم کرد. توجه به استفاده به جا از انواع انتقالات تصویری یکی از...
-
انواع صحنه و فصل
یکشنبه 27 بهمن 1398 18:40
تدوین مقدماتی | درس هفدهم: انواع صحنه و فصل در ادامه دروس تدوین در این درس به بررسی واحدهای ساختار فیلم، یعنی صحنه و فصل میپردازیم. اگر درس های گذشته را پی گرفته باشید تا اینجا انواع نما را از دو منظر تدوین و تصویربرداری بررسی کردیم و در ادامهی مبحث آشنایی با واحدهای ساختاری فیلم انواع صحنه و فصل را معرفی می کنیم....
-
اسکار شگفتیساز؛ ۴ جایزه اصلی برای «انگل»
دوشنبه 21 بهمن 1398 10:50
اسکار ۲۰۲۰ به سرانجام رسید و جوایز آن یکی پس از دیگری به فیلم سینمایی «انگل» اهدا شد که جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه ارژینال و بهترین فیلم بینالمللی را از آن خود کرد. سال ۲۰۱۹ پر از فیلمهای درخشان بود که یکی از پس دیگری در سینمای جهان روی پرده رفتند. از «انگل» که در کن درخشید و با «روزی...
-
انواع برش تدوینی ۴
دوشنبه 14 بهمن 1398 18:39
تدوین مقدماتی | درس شانزدهم: انواع برش تدوینی ۴ برش پرشی Jump cut وجه تسمیه این برش، به خوبی معرف ماهیت آن است، به این دلیل به این برش، پرشی گفتهاند که در اثر این نوع برش، احساسی به مخاطب دست میدهد که گویی زمان به جلو پرش داشته است. گویی چیزی ناگهان و به اشتباه حذف شده است، درست مثل وقتی که فیلم را کمی جلو میزنیم....
-
انواع برش تدوینی 3
یکشنبه 13 بهمن 1398 09:20
تدوین مقدماتی | درس پانزدهم: انواع برش تدوینی 3 نماهای انتقالی Transitional shots این نوع نماها به خودی خود جزئی از رویداد اصلی صحنه نیستند اما جهت اتصال دو صحنه مجزا به کار میروند و ممکن است ابتدا، انتها یا بین دو صحنه بیایند، این نماها که به نوعی از انواع نماهای برون برشی هستند، در واقع نوعی راهنماییِ بصری برای...
-
انواع برش تدوینی ۲
شنبه 5 بهمن 1398 18:37
تدوین مقدماتی | درس چهاردهم: انواع برش تدوینی ۲ میانبرش یا درونبرش Intercut به طور کلی میانبرش برشی است که تماشاگر را به دیدن جزئیات بیشتری از صحنهای که در حال نمایش است میبرد، معمولا این برش از نمایی دور به نمایی نزدیکتر در جریان یک صحنه با حفظ پیوستگی و تداوم حرکت زده میشود. به طور مثال ما در نمایی دور و تمام...
-
انواع برش تدوینی ۱
یکشنبه 29 دی 1398 18:35
تدوین مقدماتی | درس سیزدهم: انواع برش تدوینی ۱ ای برون برش Cutaway به زبان ساده نمای برون بُرش، ما را به بیرون از محدوده بصری-روایی صحنه جاری میبرد [ ۲] ، معمولا برون برشها این ویژگی کلی را دارند که طول کوتاهی داشته و پس از اتمام آنها به جریان اصلی فیلم یا موقعیتی که قبلاً در آن بودیم باز میگردیم و غالباً منظور...
-
درس دوازدهم: نماهای ساختاری و تدوینی
پنجشنبه 26 دی 1398 18:35
تدوین مقدماتی | درس دوازدهم: نماهای ساختاری و تدوینی در راستای معرفی انواع نماهای تدوینی، در این درس به معرفی سه نما از نماهای ساختاری و تدوینی که در درس گذشته به آنها اشاره شد میپردازیم: نمای معرف، نمای باز-معرف و نمای مادر. ۱- نمای معرف یا نمای آغازین این عنوان به نمایی اطلاق میشود که شروع کنندهی صحنه است و...
-
انواع نماها در تدوین ۱
چهارشنبه 18 دی 1398 18:32
تدوین مقدماتی | درس یازدهم: انواع نماها در تدوین ۱ همانطور که عهد کرده بودیم در این درس پس از مرور اصطلاحات عمومی سینمایی این بار سراغ اصطلاحات تخصصی حوزه تدوین خواهیم رفت، برای شروع ابتدا با ساختار کلی فیلم و بحث انواع نماها در تدوین آشنا میشویم. آشنایی با اجزای ساختاری فیلم اجمالاً میتوان گفت ساختار هر فیلم از...
-
آشنایی با اصطلاحات عمومی تدوین و سینما ۴
چهارشنبه 11 دی 1398 18:30
تدوین مقدماتی | درس دهم: آشنایی با اصطلاحات عمومی تدوین و سینما ۴ ۱۱- تدوین بیانی (ذهنی یا مفهومی) در مقابل «تدوین تداومی یا روایی» (پرداخته شده در درس قبل) که مهمترین وظیفه آن پیشبرد روایت داستان و اتفاقات داستان به طور پیوسته است، «تدوین بیانی یا ذهنی» قرار می گیرد. «تدوین بیانی» میکوشد از طریق تدوین، معانی جدیدی...
-
آشنایی با اصطلاحات عمومی تدوین و سینما ۳
یکشنبه 1 دی 1398 08:25
تدوین مقدماتی | درس نهم: آشنایی با اصطلاحات عمومی تدوین و سینما ۳ ۸- تداوم دکتر «احمد ضابطی جهرمی» در کتابِ «تدوین تداومی»، اینگونه «تداوم» را تعریف کرده است: «اساسا مفهوم تداوم در فیلمسازی یعنی عبوری هموار و طبیعی، از ابتدا به میانه و انتهای فیلم و به طور کلی، گذری یک دست از نمایی به نمای دیگر تا پایان داستان.» بر...
-
آشنایی با اصطلاحات عمومی تدوین و سینما ۲
پنجشنبه 28 آذر 1398 18:15
تدوین مقدماتی | درس هشتم: آشنایی با اصطلاحات عمومی تدوین و سینما ۲ برای ورود به مباحث کاربردی تدوین، نیاز به آن است که با برخی از مفاهیم و اصطلاحات کلیدی سینما که در تدوین هم بسیار پرکاربرد هستند آشنا شویم. پس از بررسی سه مفهوم «پیش تولید»، «تولید» و «پس تولید» از منظر تدوین در درس قبل در این درس، به بررسی چهار اصطلاح...
-
آشنایی با اصطلاحات عمومی تدوین و سینما ۱
دوشنبه 18 آذر 1398 17:52
تدوین مقدماتی | درس هفتم: آشنایی با اصطلاحات عمومی تدوین و سینما ۱ مراحل عمدهی فرآیند ساخت یک فیلم عبارت است از: پیشتولید، تولید، پستولید. در این درس به دنبال آن هستیم که نسبت تدوین را با هر یک از مراحل تولید بررسی نماییم. ابتدا از تدوین و پیش تولید شروع می کنیم: ۱- پیش تولید مرحله پیشتولید در کارهای داستانی به...
-
تفاوت محدودیتهای تدوین در سینمای مستند و داستانی
دوشنبه 18 آذر 1398 17:50
تدوین مقدماتی | درس ششم: تفاوت محدودیتهای تدوین در سینمای مستند و داستانی به نظر میرسد اگر فرآیند تدوین همچون آشپزی باشد، در فیلم داستانی با مواد اولیه نیمه پخته و آماده طبخ تری مواجهیم تا فیلم مستند، حتی در خیلی از اوقات تدوین در یک فیلم داستانی صرفا محدود به حدی از دخالت در نتیجه نهایی میشود که مشابه فعالیتی است...
-
محدودیتهای تدوین در بیانِ سینمایی
شنبه 2 آذر 1398 17:46
تدوین مقدماتی | درس پنجم: محدودیتهای تدوین در بیانِ سینمایی «کلود شابرول» از مؤسسان و پیش قراولان موج نوی سینمای فرانسه گفته باشند (نقل به مضمون): “همه خلاقیتها، برنامه ریزیها، تلاشها، ارقام ریز و درشت هزینه، دستمزدهای عجیب و غریب هنرپیشهها، دستاوردهای شگفت انگیز گریمورها و متصدیان جلوههای ویژه، تمامی جابه...
-
کمک به فرآیند تولید در تدوین
پنجشنبه 30 آبان 1398 17:43
تدوین مقدماتی | درس چهارم: کمک به فرآیند تولید تدوین از طرق زیر میتواند فرآیند تولید را بهگونهای سامان دهد که بسیار کمهزینهتر شده و کنترل کارگردان را بر روی فیلم بهمنظور افزایش کیفیت و یا اصلاح خطاها بهشدت ارتقا دهد. ۴-۱- کاهش هزینههای تولید ۴-۱-۱- برنامهریزی اقتصادی تولید: از آنجایی که تدوین میتواند پیوستگی...
-
خلق معنی و ساختار در تدوین
چهارشنبه 15 آبان 1398 17:41
تدوین مقدماتی | درس سوم: خلق معنی و ساختار در درس دوم سیر تدوین مقدماتی تکنیکهای کنترل فضای حسی فیلم با کمک تدوین را بررسی کردیم. در این درس دو قابلیت دیگر تدوین یعنی «خلق معنای جدید» و «خلق ساختار روایی جدید» را با هم خواهیم دید . خلق معنا و مفهوم جدید : به کمک تدوین از چند راه میتوان معانی جدیدی خلق کرد که حاصلی...
-
مدیریت فضای دراماتیک و حسی در تدوین
جمعه 10 آبان 1398 17:38
درس دوم: مدیریت فضای دراماتیک و حسی از طریق امکانات زیر که تدوین در اختیارمان گذاشته است میتوانیم بار حسی و عاطفی تصاویر را به طور موثری تغییر دهیم، آن را افزایش یا کاهش دهیم و حتی معکوس و منقلب کنیم . ۱ - امکان حذف و انتخاب : با انتخاب بهترین و موثرترین نماها و حذف زوائد و قسمتهایی از رویداد یا قصه که نباید دیده...
-
تدوین چیست؟
پنجشنبه 2 آبان 1398 17:36
درس اول: تدوین چیست؟ تدوین عبارت است از قرار دادن عناصر روایی در ارتباط با یکدیگر . این عناصر میتوانند تصویری، صوتی یا حتی فقط یک دستکاری (مثل دستکاری در زمان)، یا ترکیبی از اینها باشند . هرچند مشکلها میافتد از همین مجمل، اما جای پایی که بتوان رویش ایستاد و پلههای بعدی را برداشت همین تعریف ساده است. علما و نظریه...
-
نقد فیلم Parasite - انگل
سهشنبه 5 شهریور 1398 10:55
فیلم Parasite «انگل»، معجون دیگرییست از ژانرهای مختلف مثل درام، کمدی، جنایی و وحشت آن هم از کارگردانی که به خوبی بلد است ژانرها را به خدمت جهان فیلمش در بیاورد. رقصهای مادری به نام کیم های جا در فیلم Mother، سر در گمیهای کاراگاه پارک و کاراگاه سئو از یافتن حقیقت در فیلم Memories Of Murder، هیولایی نمادین و برخاسته...