کلاکت-clacket

فیلم و سینما

کلاکت-clacket

فیلم و سینما

مدیریت فضای دراماتیک و حسی در تدوین


درس دوم: مدیریت فضای دراماتیک و حسی


 

از طریق امکانات زیر که تدوین در اختیارمان گذاشته است می‌توانیم بار حسی و عاطفی تصاویر را به طور موثری تغییر دهیم، آن را افزایش یا کاهش دهیم و حتی معکوس و منقلب کنیم.

۱- امکان حذف و انتخاب: با انتخاب بهترین و موثرترین نماها و حذف زوائد و قسمتهایی از رویداد یا قصه که نباید دیده شوند یا اهمیت کمتری دارند می‌توانیم ملالت را کم و جذابیت و گیرایی را بیشتر کنیم یا با انتخاب نماهایی بهتر و تغییر نماهایی خاص به احساس یا معنای موثر تری برسیم.

مثل حذف کردن زمان پخت غذا در برنامه‌های آشپزی، یا حذف قسمتهای بی اهمیت قبل از وقوع یک رویداد مهم در جریان یک مستند.

۲- امکان تاکید فوریبیانی رساتر و تاکید بر جزئیاتی که باید به فوریت دیده شوند با نمایش به موقع جزئیات آن‌ها و تاکید بر قسمتهای مهم موضوع و همچنین تکرار آن‌ها از طریق تدوین ممکن می‌شود.

 

 

مثل برش زدن از یک نمای کلی به نمای واکنشی بازیگری خاص در خلال یک گفتگو، نمایش جزئیات وسایل یک خانه برای معرفی دقیق تر صاحب آن که در صورت عدم امکان تدوین مجبور به حرکت دوربین هستیم که در اغلب موارد زائد و قابل قبول نیست. مثلا در نمایی از فیلم می‌خواهیم ساعت روی دیوار را نمایش دهیم تا زمان وقوع صحنه مشخص شود، با تدوین بلافاصله می‌توانیم از نمای کلی اطاق به نمای بسته روی ساعت برش بزنیم که در نبود آن مجبوریم دوربین را تا رسیدن به ساعت حرکت دهیم که حرکتی کاملاً زائد خواهد بود. 

۳- هیجان و تعلیق: می‌توان صرفا به کمک تمهیدات تدوینی و سرعت تعویض نماها به افزایش یا کاهش هیجان و تعلیق صحنه‌ها پرداخت، فارغ از اینکه محتوای نما و رویدادها چقدر ظرفیت هیجانی داشته باشد.

  مثلا قدم زدن ساده یک کودک در طول راهروی یک مهد کودک را با یک موسیقی دلهره آور و برش‌های پیاپی به دستگیره در انتهای راهرو می‌توان بسیار رمز آلود و هیجان انگیز کرد. کاری که از طریق تصویربرداری ممکن نیست.

۴- تغییر معنا: با تغییر در سرعت نمایش نما‌ها از طریق تند و کند کردن می‌توان در معنا و احساسی که از نما‌ها بدست می‌آید تغییر ایجاد کرد.

ایجاد احساساتی مثل تحقیر، هجو و بیهودگی از طریق تند کردن تصاویر و عظمت بخشیدن، حماسی، عاطفی و مهم کردن یک رویداد از طریق کند کردن یک حرکت در تدوین به راحتی ممکن است، کاری که بدون تمهیدات تدوینی امکان پذیر نیست.

۵- تکمیل و تفسیر: افزایش بار حسی و عاطفی رویدادها با نمایش نماهای تفسیری و تکمیلی کمک کننده به رویداد اصلی ممکن است.

مثلا با نمایش نماهایی از بارش باران و قطرات شمع بعد از یک حادثه تلخ می‌توان عمق سوگ شخصیت فیلم را با متاثر شدن تمام جهان نشان داد و به تفسیری تازه از آن رسید که بدون تدوین و صرفا با نمایش تصاویر شخص بازیگر به این حد از اثر گذاری نمی‌توان رسید.

۶- ترکیب چند صوت با چند تصویر: به کمک تدوین می‌توان بیش از یک صدا و یک  تصویر را به طور همزمان باهم در آمیخت و از این طریق تاثیرات عاطفی و حسی فیلم را به شدت افزایش داد، ایجاد فضاهای فرا واقعی و خیالی، ساخت اتمسفر و فضای صوتی، ایجاد تعلیق، غافلگیری و هیجان و با ترکیب صدا‌ها و تصاویر مختلف با تعدد و کیفیت‌های متفاوت به کمک تدوین بسیار معمول و در دسترس است.


مطالب مرتبط


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد