جینو سیلوا که بیشتر برای نقش آفرینی در فیلم سینمایی «صورت زخمی» در کنار آل پاچینو شناخته میشود، درگذشت. او ۷۲ ساله بود.
جینو سیلوا که بیشتر برای نقش آفرینی در فیلم سینمایی «صورت زخمی» در کنار آل پاچینو شناخته میشود، درگذشت. او ۷۲ ساله بود.
تدوین مقدماتی | درس بیست و دوم: مشتقات تداومی
در درس گذشته با دو نوع رویکرد عمومی به تدوین آشنا شدیم، تدوین تداومی و غیر تداومی، در این درس با مشتقات این دو دسته بندی بیشتر آشنا می شویم.
مشتقات و زیرمجموعههای تدوین تداومی:
«روی تامپسون» در کتاب «الفبای تدوین» پنج نوع از تدوین را بر میشمارد که عبارتاند از:
· تدوین بر مبنای حرکت: همان طور که از اسمش پیداست تدوین فیلم بر مبنای حرکت موجود در صحنه است. در این نوع تدوین شما باید استمرار را در صحنه بر مبنای حرکت شخصیتها یا سوژهها حفظ کنید. برای همین این شیوه مونتاژ را تدوین حرکت و یا تدوین استمرار نیز مینامند. در این شیوه مونتاژ اولین نما، شخص را در حال انجام کاری نشان میدهد و این نما به نمای دوم برش زده میشود که انجام همان کار را در کادر دیگری ادامه میدهد. زمان دستنخورده و بی مکث باقی میماند و حرکتها به نظر پیوسته و آرام میآیند. این نوع از تدوین تقریباً غالبترین روش انتقال نما در تدوین تداومی است. به این عمل یعنی برش روی حرکت برش آنامورفیک هم میگویند.برای اینکه این برش به خوبی اجرا شود و بتواند در موثرترین حالت خود در خدمت روایت فیلم قرار بگیرد شرایطی باید فراهم شود که تامپسون آنها را در مجموعهای ۶ گانه (قانون ۶) شامل اطلاعات، انگیزه، ترکیببندی، زاویه دوربین، استمرار و صدا آورده است که در بخش عملیات تدوین به تفصیل درباره هر کدام صحبت خواهیم کرد.
ادامه مطلب ...
کوئِنتین جِروم تارانتینو ( Quentin Jerome Tarantino) (زادهٔ ۲۷ مارس ۱۹۶۳ در ناکسویل، تنسی، ایالات متحدهٔ آمریکا) کارگردان، هنرپیشه و فیلمنامهنویس آمریکایی است که برندهٔ جایزهٔ نخل طلایی بهترین کارگردان، هنرپیشه و همچنین برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین فیلمنامهنویس است. وی در ابتدای دههٔ ۹۰ با ساخت فیلمهایی با ساختار غیرخطی و پست مدرن و به تصویر کشیدن خشونت تصنعی، به شهرت رسید. وی را کارگردان دیجی مینامند. دلیل این نام نیز بخاطر نحوه استفاده وی از موسیقی برای خلق صحنههای خاص در فیلمهایش است.
تارانتینو از همان ابتدا به هنر و صنعت سینما علاقه بسیاری داشت؛ وی در زمانی که مشغول یادگیری بازیگری بود، در یک مرکز اجاره فیلم (ویدئو کلوب) مشغول به کار بودهاست. فعالیت تارانتینو در دهه ۱۹۸۰ و زمانی که فیلم آماتوری تولد بهترین دوستم را به نگارش درآورد و کارگردانی کرد، آغاز شد...
ادامه مطلب ...
استیون آلن اسپیلبرگ Steven Allan Spielberg؛ زادهٔ ۱۸ دسامبر ۱۹۴۶)
کارگردان، تهیهکننده و فیلمنامهنویس آمریکایی یهودی، برنده ۲جایزه اسکار و یکی از موفقترین کارگردانان تاریخ سینما، هم در میان منتقدان و هم در بین مردم عادی است.
او از موفقترین کارگردانان در زمینه سینمای تجاری محسوب میشود که با فیلمهای آروارهها (۱۹۷۵)، ئی.تی. موجود فرازمینی (۱۹۸۲) و پارک ژوراسیک (۱۹۹۳) رکورد فروش سینمای جهان را شکست و هریک از این فیلمها پرفروشترین فیلم دوران خود بودند. مجموع فروش فیلمهای ساخت اسپیلبرگ تاکنون به رقم چشمگیر ۱۰ میلیارد دلار رسیدهاست. نشریه اقتصادی فوربز ثروت این فیلمساز آمریکایی را بیش از ۳ میلیارد دلار برآورد کردهاست.
، کارگردان، فیلمنامهنویس، تهیهکننده، هنرپیشه و تاریخدان ایتالیایی-آمریکایی فیلم و سینما است. این کارگردان شهیر سینمای آمریکا، عنوان دار تمامی جوایز معتبر سینمایی دنیا جایزه اسکار، جایزه گلدن گلوب، جایزه بفتا، جایزه انجمن اتحادیه کارگردانان آمریکا، جشنواره کن، جشنواره فیلم ونیز و انجمنهای مهم مختلف منتقدین آمریکا و جهان و همچنین معروفترین جایزه تلویزیونی آمریکا جایزه امی میباشد.
ادامه مطلب ...
یکی از نکات غریب در مورد کارهای فلینی افکار خود او بود. فلینی خود بر این باور بود که بزرگترین دستاوردهای او در آغاز دوران کاریاش به عنوان کارگردان بوده و حس میکرد که پس از آن هنر خود را به خاطر دروننگری رها کرده است. دیگر از نئورئالیسم آثار او مانند «جاده» (La Strada) خبری نبود و جای آن را رویاهای نیمه زندگینامهای مانند «زندگی شیرین» (La Dolce Vita)، «هشت و نیم» (۸½) و «آمارکود» (Amarcord) گرفته بود.
ادامه مطلب ...
«گاهی اوقات که خواب میبینم فکر میکنم که این خواب را به خاطر خواهم آورد، از آن یک فیلم خواهم ساخت، این موضوع نوعی بیماری کاری است». این نقل قول اینگمار برگمان بیش از هر چیزی اصول کاری این کارگردان را عیان میسازد. او یک رویاپرداز بود، اما این نقل قول خود سوال بزرگتری را در ذهن ایجاد میکند. آیا برگمان هنگام خواب میتوانست رویاهایش را کنترل کند؟ وقتی که فیلمهای اینگمار برگمان را تماشا میکنید خیلی زود متوجه خواهید شد که شاید او افکاری که در ناخوداگاهش قرار داشته را در قالب فیلم ارائه میکند.
ادامه مطلب ...
وقتی در یک مصاحبه از اورسن ولز پرسیده شد که کارگردان محبوب او کیست چنین پاسخ داد: «خب من استادان پیر را ترجیح میدهم که منظورم از آن جان فورد، جان فورد و جان فورد است». اگر ولز ابداع کننده زبان سینما باشد فورد ابداع کننده تمام ابداع کنندگان بود. دیدگاه فورد در مورد غرب در فیلمهای متعددش نگاهی جامع به هویت ملی آمریکایی است و مقیاس دستاوردهای سینمایی او تصویری است که فرهنگ غربی امروزی را از آن دوران دارد.
ادامه مطلب ...
بدون شک هیچ کارگردان دیگری به اندازه آکیرا کوروساوا بر سینمای مدرن تاثیرگذار نبوده است. از شیوه گرفتن سکانسهای اکشن تا داستانهایی در مورد گروهی از افراد که به هم میپیوندند تا به عقب راندن یک دشمن شیطانی، کوروساوا زبان را برای همه تغییر داد به نحوی که دیگران از آن پیروی کنند. اما بیشتر از آن، کوروساوا در کشور خودش نیز استاد فیلمسازی بود. او فیلمسازی را در اوایل دهه ۴۰ آغاز کرد، اما تا پس از پایان جنگ جهانی دوم نتوانست قدرت فیلمسازیاش را به رخ بکشد. فیلمهای او در این دوره نه تنها از لحاظ تکنیکی بهتر شدند بلکه هر کدام الگوی مشابهی را دنبال میکرد.
ادامه مطلب ...
راجر ایبرت فقید روزگاری گفته بود: «اوزو نه تنها یک کارگردان بزرگ بلکه یک معلم بزرگ نیز هست و بعد از این که فیلمهایش را شناختید به یک دوست تبدیل خواهد شد. در هر برداشت با هیچ کارگردانی به اندازه او احساس نزدیکی ندارم»؛ و او درست میگفت، اوزو یک استاد فیلمسازی بود. او نه تنها فیلم میساخت بلکه تجربیات آموزشی خود را در قالب فیلم ارائه میداد تا به ما راه زندگی بیاموزد. شاید بتوان گفت که هیچ کارگردان دیگری نتوانسته به شیوایی اوزو تصویر تجربیات انسانی را ارائه دهد. فیلمهای او ذاتاً ساده بودند، اغلب در روابط خانوادگی و تجربیات روابط بین شخصی رخ میدادند.
ادامه مطلب ...