کلاکت-clacket

فیلم و سینما

کلاکت-clacket

فیلم و سینما

انواع انتقالات تصویری ۲

  تدوین مقدماتی | درس نوزدهم: انواع انتقالات تصویری ۲


در ادامه معرفی انواع انتقالات تصویری، در این درس سایر انتقالات تصویری از نوع بیرونی را با هم مرور می کنیم.

۳- پی داد و پی‌مات[fade]

این روش تا حدی مانند روش درآمیزی است با این تفاوت که به جای یکی از نماها، یک رنگ یکدست کل صفحه را می‌پوشاند که غالباً سیاه، در موارد معدودی سفید و به ندرت رنگ‌های دیگر است. یعنی یک نما به تدریج محو می‌شود و همزمان سیاهی نمایان می‌شود یا بالعکس. بسته به اینکه سیاهی قبل یا بعد از نما باشد محو شدن تعریف می‌شود، اگر از سیاهی کم‌کم وارد نمای بعدی شویم به این حالت پی‌داد[۲] می‌گویند و به عکس اگر یک نمای تصویری کم‌کم به رنگ سیاه یا سفید محو شود به آن پی‌مات[۳]می گویند، حالت دیگری هم وجود دارد، ابتدا از سیاهی به نما و سپس به سیاهی برویم و مجدداً بلافاصله از سیاهی تدریجاً به نمای دیگری برویم، یعنی پشت سر هم کردن یک پی‌داد و یک پی‌مات.

علامت اختصاری پی‌داد در سینمای دنیا F-I و پی‌مات F-O و حالت سوم یعنی ابتدا پی‌داد و سپس پی‌مات F-D-O است.

کاربردها

کاربردهای عمده و اصلی پی‌داد و پی‌مات (همان Fade in/out شما!) به قرار زیر است.

انتظار طبیعی ما این است که لازم نیست مثلاً توضیح دهیم که برای شروع از کدام و برای پایان یک فصل از کدام یک از این دو انتقال باید استفاده کرد.

·         استفاده در ابتدا و انتهای فیلم، یک برنامه، صحنه و یا فصل

·         بعضی جلوه‌های ذهنی و خاص نظیر ورود به دنیای رویا، بیدار شدن، به هوش آمدن و از هوش رفتن، مرگ و حتی برانگیخته شدن و از این قبیل رفت و آمدها بین عوالم مختلف

·         در ابتدای رفتن به آینده و یا بازگشت به گذشته

·         جهت فصل‌بندی فیلم

·         تغییر زمان

·         تغییر مکان

·         فاصله‌گذاری بین اجزای فیلم و کند کردن ریتم

۴- روبش[wipe]

در این روش انتقال، تصویر نمای قبل به شکلی گرافیکی از صحنه زدوده شده و صحنه بعدی جایگزین آن می‌شود، در بعضی موارد گویی نمای دوم زیر نمای اول است و با کنار رفتن نمای اول (یا جارو شدن آن) نمای دوم ظاهر می‌شود. ساده‌ترین فرم این انتقال روبش افقی تصویر نمای اول است. مانند نمونه ارائه‌شده.

کاربردها، تأثیرات

کمابیش کارکردها و تأثیرات این نوع انتقال تصویری بسیار شبیه به روش درآمیزی (همان Dissolve ِ بی‌سوادها!) است، با این تفاوت که در این روش جنبه‌های تفننی و غیر جدی انتقال بیشتر است و از این گذشته تنوع بی‌شماری در اشکال مختلف اجرای این روش وجود دارد، تا جایی که عده‌ای از جمله، عمده‌ی عروسی کارهای وطنی به هر نوع انتقال تصویری «وایپ» می‌گویند.

۵- عنبیه، حلقه Iris

شکل‌های بسیار زیادی برای انتقال تصویری روبشی وجود دارد اما از این میان یک مورد خاص کمی متمایز شده، حالتی که در آن تصویر کم‌کم روی قسمتی از کادر به شکلی دوار بسته می‌شود، نمونه‌های این روش در فیلم‌های کمدی و پویانمایی‌هایی از قبیل تام و جری و به وفور استفاده می‌شود، از آنجایی که اجرای این تکنیک پیش‌ترها توسط وسیله‌ای شبیه به دیافراگم یا عنبیه چشم اجرا می شده به این نام شناخته شده است.

کاربرد خاص این نما در انتهای هر فصل و یا کل فیلم یا برنامه و در موارد معدودتری ابتدای آن‌هاست، اما می‌تواند کارکردهای تأکیدی خاص و توجه دادن ویژه مخاطب به شخص یا شیء خاصی را نیز منجر شود.



مطالب مرتبط:


.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد