کلاکت-clacket

فیلم و سینما

کلاکت-clacket

فیلم و سینما

کمک به فرآیند تولید در تدوین

 تدوین مقدماتی | درس چهارم: کمک به فرآیند تولید


تدوین از طرق زیر می‌تواند فرآیند تولید را به‌گونه‌ای سامان دهد که بسیار کم‌هزینه‌تر شده و کنترل کارگردان را بر روی فیلم به‌منظور افزایش کیفیت و یا اصلاح خطاها به‌شدت ارتقا دهد.

۴-۱- کاهش هزینه‌های تولید

۴-۱-۱- برنامه‌ریزی اقتصادی تولید: از آنجایی که تدوین می‌تواند پیوستگی و تداوم ایجاد کند و زمان و مکان را تغییر دهد می‌توان ترتیب تصویر برداری را از قید روند فیلمنامه آزاد کرد و با استفاده بهینه از زمان، مکان و بازیگران و سایر عوامل تولید، بهره وری را بسیار بالاتر برد.

مثلاً وقتی از یک بازیگر در فیلمی تنها در دو صحنه، یکی در ابتدا و دیگری در انتهای فیلم استفاده می‌شود، می‌توان با عقد قراردادی چندروزه تمام صحنه‌های مربوط به آن بازیگر را در یک نوبت تصویربرداری کرد و از نوشتن قرارداد ابلهانه بلندمدت صرف‌نظر کرد، یا به همین ترتیب در مورد یک مکان فیلم برداری به جای خارج کردن و وارد کردن بیهوده عوامل و تجهیزات تولید و صرف وقت اضافه و هزینه‌های جابه‌جایی و اسکان و  

  

تمامی نماهای مربوط به آنجا را در یک نوبت تصویربرداری کرد، هرچند اتفاقات آن مکان در فیلم نامه در طول داستان فیلم پراکنده باشند. به این کار در مدیریت تولید به‌اصطلاح «رج‌زنی» می‌گویند که فوت‌وفن‌ها و ریزه کاریهای بسیاری دارد و در مدت‌زمان فیلم برداری و هزینه‌های تولید فیلم، نقشی بسیار اساسی دارد.


۴-۱-۲- کاهش جابه‌جایی و سفر: با استفاده از ویژگی خلق جغرافیای سینمایی تدوین، می‌توان کاری کرد که از یک فضای واحد، صرفاً با تغییر در طراحی دکور، کارکرد مکان‌های متعدد را گرفت و به این ترتیب هزینه‌های زمانی و مالی جابه‌جایی عوامل و تجهیزات را بسیار کاهش داد، مثلاً با اجاره کردن یک ساختمان بزرگ تصاویر مربوط به سه شهر را در اطاق‌های مختلف همان ساختمان گرفت 

۴-۲- افزایش کنترل کارگردان

تدوین از دو راه می‌تواند کنترل کارگردان را بر محصول نهایی‌اش افزایش دهد و او را به اثری بهتر و ایده آل تر برساند.
۴-۲-۱- تکرار و اصلاح: به کمک قابلیتی که تدوین در اختیار ما قرار داده می‌توان یک نما را آن‌قدر تکرار کرد که در بهترین حالت خود انجام شود و یا در صورت بروز اشکالی ناخواسته در قسمتی از فیلم تنها همان قسمت را مجدداً فیلم برداری کرد بدون نیاز به اینکه نماها و برداشتهای قبلی را تکرار کرد.
۴-۲-۲- وصله‌پینه: با تدوین می‌توان از مجموع نماهایی که هرکدام جزئی ایده آل دارند تصاویری ارائه داد که همه‌ی آن ایده آل است. به‌خصوص در بازیگری این تکنیکی معمول در تدوین است که به‌جای استفاده از یک برداشت ایده آل، ایده آل ترین نماها را از برداشتهای مختلف در کنار هم قرار داد، کولشوف روسی که بعدها خواهیم گفت در زمینه آزمایشات و مطالعات روی تدوین یدی طولایی داشت (همین‌الان گفتیم که!) در یک تجربه ادعا کرد:

«من می‌توانم با نمایش تصاویری از مجموعه‌ی افرادی که هرکدام در قسمتی از بدن خود کمال دارند توهمی از فردی که در همه ابعاد کامل است ایجاد کنم.»

 

۴-۳- کمک به خلق جلوه‌های ویژه

تدوین می‌تواند جلوه‌های تصویری زیادی را بیافریند که به چند نمونه از آن‌ها اشاره شد، مثل تند و کند کردن تصویر، برعکس کردن نمایش فیلم از آخر به اول، ثابت نگه‌داشتن فیلم روی نمایی خاص و حتی جلوه‌ها و حقه‌های تصویری دیگری که هم کــارکرد زیبایی شناسانه و دراماتیک اثر را بالا می‌برند و هم به لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه، مثل خراب کردن یک ماکت و برش زدن به نماهای مختلف بسته‌تر از ریزش مصالح و دیوارها به‌جای تخریب یک ساختمان بزرگ.



مطالب مرتبط

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد